Hvorfor er det nu vi skal spise det ingefær ? – hvorfor sundt for os alle?

Hvorfor er det nu vi skal spise det ingefær ? – hvorfor sundt for os alle?  – og hvorfor som kræftpatient?
Og hvorfor også gurkemeje?

Ingefær er en flerårig urt i en plantefamilie – Zingiberaceae/ingefærfamilien – gurkemeje tilhører også den plantefamilie. De stammer begge fra sydøstasien (især Kina og Indien), hvor de er blevet dyrket og brugt i madlavningen og som medicin i mere end 5.000 år. Rødderne indeholder begge vigtige molekyler, som er stærkt betændelseshæmmende. I Ingefær er det stoffet gingerol, og i gurkemeje er det stoffet curcumin.

Vi kan booste vores immunforsvar med ingefær og gurkemeje!

Og netop de to stoffer gingerol og curcumin og den måde de kan hæmme en betændelsestilstand er det vigtige i forhold til vores sunde indre helbred. Vi kan booste vores immunforsvar betydeligt 🙂
Ingefær (og gurkemeje) er altså stærkt antiinflammatorisk – og derfor er det godt at bruge , da inflammation, bestændelselstilstand i kroppen er i involveret i mange velfærdssygdomme. Så brug det i den daglige madlavning i alverdens retter – der kommer opskrifter fra mig her på siden 🙂
 Og så kan du jo lave  ingefærshot,som er så populær lige nu.  Min opskrift på ingefærshot kan du finde lige her – den er med Ingefær, citron og gurkemeje: http://framarathonloebertilkraeftpatient.dk/ingefaershot-med-citron-og-gurkemeje/

 

Ingefær og gurkemeje som kræft- og kemopatient

Ingefær og gurkemeje er, som jeg har skrevet ovenfor sundt for os alle, men som kemo- og kræftpatient er der ekstra gode grunde til at få det ind i den daglige sunde kost.

Flere mener, at ingefær kan modvirke den kvalme og madlede, som ofte er en bivirkning af kemoterapi. Der er en væsentlig god ting 🙂 – jeg synes det virker.

Desuden har adskillige dyre- og cellestudier  vist, at ingefær kan modvirke væksten af kræftceller. Teoretisk set kan ingefær virke kræftforebyggende på flere måder, f.eks. ved at øge kontrolleret celledød (apoptose) – altså få de aktive kræftceller til at begå selvmord,  og ved at forstyrre processer i signalvejene, der fører til kræftudvikling. Derudover har forskere i nogle studier set, at især gingerol kan hæmme delingen af kræftceller.
Ydermere menes det, , at ingefær fremmer spytproduktionen samt galde- og mavesyredannelse og kan virke beroligende på mave-tarm systemet.

(Kilder: Kræftens Bekæmpelse, madforlivet.dk, bøger:  “Sund mad” af Harbech Olesen,2008  og “God mad mod kræft” af Richhard Bélivead, 2008)

 

 

 

 

Om at have positive tanker og et positivt sind

Om at have positive tanker og et positivt sind

nuser billede

Da jeg fik min diagnose den 4. december fattede min søster og jeg ikke, hvad de snakkede om. Jeg var jo overhovedet ikke syg. Faktisk spurgte Heidi ikke mindre end 3 gange, om de nu var helt sikre….det var lige før, det begyndte at blive pinligt 🙂
Vi gik hjem fra hospitalet, da jeg er så heldig at bo kun 2 km derfra. På gåturen hjemad blev vi enige om, at vi måtte tro på det bedste, og tro på den behandling lægerne ville slå sygdommen ned med. Vi måtte være positive, og samtidig gøre det vi selv kunne for at bekæmpe kræften.
Vi blev også enige om ikke at google løs om sygdommen. For hvad kan  vi bruge alverdens statistikker til, når nu jeg er mig med mit forløb, som jo er individuelt.
Vi er selvfølgelig klar over at det er en voldsom diagnose at få, men kræft er heldigvis en sygdom, som flere og flere kommer sig over. Og vi er helt overbeviste om, at jeg bliver en af dem 🙂

At skabe et afbalanceret indre miljø

Det handler for mig grundlæggende om at skabe et så afbalanceret indre miljø som muligt. Miljøet rundt omkring og indeni vores celler skabes primært af følgende tre faktorer:

  • Vores tanker og overbevisninger
  • Det vi drikker og spiser
  • Ilt, sollys og hvor meget vi får os rørt hver dag – motion er vigtig

Derfor har jeg valgt at være positiv og aktivt have fokus på at have det godt. Jeg tror på, at det kan være en del af helbredelsesprocessen. Jeg skal give min krop og sind omsorgsfuld opmærksomhed. Det går egentlig rimelig godt indtil videre:-)

At være taknemlig og gå uden om brok og “øfferi”

Der er så meget at glæde sig over hver eneste dag, og “øffen” og brok, kan jeg ikke bruge til noget.
Heidi og jeg var i november til Chris Macdonalds foredrag “Ingen ko på isen”, og her fortalte han, at hvis man er sammen med en person, der er negativ og “brokvoren” i bare 10 minutter, så skal man være sammen med en anden person i en hel time for at skabe balance. Foredraget kan i øvrigt varmt anbefales. Vi syntes, vi blev klogere, og så fik vi grinet et par timer 🙂
Jeg faldt over den her artikel om brok……den giver mening synes jeg….http://hellebentzen.dk/artikel/brokkeri-er-skadeligt-og-det-smitter/

 

 

 

Om bloggen – Fra marathonløber til kræftpatient.

Baggrund for denne blog                             

Bloggen her hedder fra “Marathonløber til kræftpatient”                              IMG_0492

Den handler om kost og motion som kemo- og kræftpatient.
Hvad kan man selv gøre i forhold til kost?
Hvad kan man selv gøre i forhold  til motion?

Jeg hedder Susie Rasmussen, er 45 år og bor i Aalborg. Jeg løber i løbeklubben Amok Aalborg. Og så løber jeg alle mulige løb, mest i det nordjyske, sammen med en masse skønne løbetosser:-)

4. december 2015  bliver en anderledes dag og et vendepunkt for mig.

4. december 2015 fik jeg konstateret  Myelomatose – knoglemarvskræft, og det kom som et kæmpe chok, for jeg har været frisk og løbet 3  gange om ugen lige indtil – sidst helmarathon i oktober og så en masse halvmarathons op til den 4. december.
Så jeg havde ikke haft nogen form for symptomer overhovedet. Det blev opdaget ved en tilfældig blodprøve hos min egen praktiserende læge, da jeg troede, at jeg havde bihulebetændelse.

Men som marathonløbere er vi fightere, og derfor tager jeg kampen op.

Som løber er jeg heldigvis i rigtig god form, hvilket er en stor fordel.
Lægerne har helt styr på behandlingen, og jeg startede lægernes forløb allerede den 7. december med 3 serier kemobehandling. De to  første serier er allerede overstået, og mangler nu 1/3-del. Kemobehandlingen skal slå sygdommen ned, og herefter skal følger en knoglemarvstransplantation med egne stamceller. Hvis alt går efter planen så strækker behandlingsforløbet sig til ultimo april.

Hvad kan jeg aktivt selv gøre? Kost? Motion?

Bloggen her kommer til at handle om alt det, jeg selv aktivt kan gøre noget ved. Nemlig kost og motion.

Siden 4. december har jeg spist mad med ingredienser, som er gode mod kræft. Samtidig er det hele økologisk. Samtidig er alle rengøringsartikler og personlig pleje produkter skiftet ud til økologiske og neutrale produkter – et stort projekt, der kan virke uoverskueligt

MEN jeg er heldigvis ikke alene om projektet:-)

Min søster Heidi Rasmussen, som også  løber, har altid  gået meget op i mad. Vi har sammen læst os til, hvilke typer madvarer og ingredienser, der skal bruges til den kost, som lige præcis er tilpasset kræft, og det man skal igennem som kemo – og kræftpatient. Heidi er super dygtig til at sammensætte menuer udfra opskrifter, og det der er i køleskabet i forhold til den kost, jeg skal spise lige nu og i  fremtiden. Det er en større videnskab at finde rundt i, men vi er kommet meget langt og lægger stor energi i projektet.

 

Her er søs Heidi Rasmussen og jeg . Vi er lige kommet i mål til Berlin Halvmarathon 29. marts 2015.
Her er søs Heidi Rasmussen og jeg . Vi er lige kommet i mål til Berlin Halvmarathon 29. marts 2015.

 

Så har jeg min bedste løbemakker , Søren Klinsmann, som er professionel kok. Vi har sammen gang i et større projekt om tilberedning af maden.

30. november 2015 Her er min fantastiske løbemakker og ven Søren Klinsmann. Her løber vi vores seneste halvmarathon sammen "Mette Pilgaards Marathon nr. 100"
30. november 2015
Her er min fantastiske løbemakker og ven Søren Klinsmann. Her løber vi vores seneste halvmarathon sammen “Mette Pilgaards Marathon nr. 100”

Vi gør det selvfølgelig for at lave rigtig god mad mod kræft til mig, men også for at det kan hjælpe andre. Det kan være en jungle at finde rundt i, hvad det er, der er bedst at gøre. Det er hårdt arbejde og kræver energi.

Så vi tænker at vores projekt også kan være med til at skabe et overblik og give nogle gode ideer og inspirere andre.

Derfor denne blog.

Jeg vil lægge billeder og opskrifter ind. Det kommer løbende på bloggen. Måske ikke hver dag, men så tit som muligt i forhold til energien:-)

 

 

 

4. okt. Marathon – 4. dec. Kræftpatient

H.C. Andersen Marathon i Odense den 4. oktober 2015

Søndag den 4.oktober 2015 løb jeg mit 4. marathon til H.C. Andersen Marathon i Odense. Det var sammen med min svoger Rasmus Rasmussen, som har løbet over 100 marathons. Vi løb mit første marathon sammen i Hamborg den 4. maj 2014. Han er en super løbecoach, som støttede mig hele vejen. Han er ellers mindst en time hurtigere end mig på en marathon:-)

Men vi havde en super fin tur, og en hel masse af vores “ løbetosse-venner” var også med til løbet.

Fredag den 4. december 2015 – 2 mdr. senere fik jeg så diagnosen Myelomatose – knoglemarvskræft. Som et lyn fra en klar himmel. Mærkede jo absolut intet i min krop som var anderledes, havde ikke ondt i en eneste knogle, så vidste jo ikke jeg var syg.

Men det er jo positivt, for min krop er i en god form, så sammen med kost mod kræft og fortsat løb og motion, i det omfang jeg har energi til, vil det gavne mig:-)

Her kommer lidt stemningsbilleder fra løbet:

Her vinker vi op til søs Heidi Rasmussen som er med som hepper:-)
Her kommer vi i mål :-)
Her kommer vi i mål 🙂
Ude på ruten ved ca. 18 km møder vi vores løbeven Per Henriksen. Højt humør.
Ude på ruten ved ca. 18 km møder vi vores løbeven Per Henriksen. Højt humør.
Ude på ruten ved ca. 18 km. Højt humør. Vi vinker til søs som står klar til at heppe.
Ude på ruten ved ca. 18 km. Højt humør. Vi vinker til søs som står klar til at heppe.

Aubergine sandwich

Aubergine sandwich

Der skal spises mange grøntsager, og denne her sandwich  giver fuld gas på grøntsager og smager skønt.

Du skal bruge:
½ aubergine
blandet salat ( hvad du lige har i køleskabet, jeg brugte frisk spinat i min)
½ – 1 avocado i skiver (alt efter hvor stor den er)
1 tomat i skiver
lidt økomayo (jeg brugte den med hvidløg fra Urtekram)IMG_0746[1]
2 skiver økologisk røget laks

Skær den halve aubergine i 1 cm tykke skiver på langs. Grill den på panden i lidt kokosolie.
Lad skiverne køle af.
Imens de køler af gør du fyldet til sandwichen klar.
Smør nu aubergine skiverne med mayo og læg fyldet ind mellem skiverne.

Velbekomme.IMG_0748[1]

 

 

 

 

Motion er livsvigtigt

Må jeg løbe?
Da jeg den 4. december 2015 fik at vide, at jeg havde kræft, knoglemarvskræft, anede jeg ikke noget som helst om den sygdom. Jeg havde aldrig hørt ordet Myelomatose, og jeg kan heller ikke altid huske at udtale det korrekt. Så vi har faktisk kaldt det for “myllerbæ”og  på godt nordjysk er det rigtig træls. Sygdommen er i knoglemarven og skader knoglerne, så da Heidi og jeg, den fredag i december,  fik diagnosen, var et af de mange spørgsmål, om jeg fortsat måtte løbe. Både i forhold til knoglerne, som nu er angrebet, men også i forhold til den kemoterapi, som skulle begynde allerede 3 dage efter. Men det måtte jeg heldigvis, dog skal jeg lytte til kroppen, hvis jeg skulle få ondt i ryggen.

Motion modvirker træthed og symptomer
Jeg har efterfølgende læst mig frem til, at for kræftpatienter i kemoterapi er motion en af de bedste metoder til at overvinde den behandlingsrelaterede træthed. Desuden vil symptomer som kvalme og appetitløshed på sigt bliver mindre ved daglig motion.

Hvis man motionerede inden man fik sin kræftdiagnose, så skal man forsøge at opretholde det samme aktivitetsniveau.

Ilt til celler og immunforsvar
Motionen gør altså trætheden mindre, men flere banebrydende undersøgelser vidner om, at motion aktivt er med til at bekæmpe kræft. Motion er en en direkte måde at levere ekstra ilt til cellerne i hele kroppen og til at forbedre immunreaktionen.

Man skal dog lytte til kroppen, og det skal ikke være anstrengende motion. Men en halv times motion hver dag kan være alt hvad der kræves for at øge iltningen af cellerne betragteligt.

Et iltrigt miljø giver pulserende sundhed til celler og væv og genopretter kroppens balance til at foryngre og reparere sig selv.

Så Susie Rasmussen…..bare se at komme i de løbesko og afsted:-)    – og det gør jeg så!!

I går  den 14. januar 2016 var der så faldet sne her i Aalborg. Flot så det ud, og jeg kunne kun blive glad af en løbetur rundt i Østerådalen. Det blev til 5,5 km. Løbeturene er ikke så lange nu, men det er også ok. Bare jeg kommer ud i ca. 30 min hver dag, for jeg bliver så frisk og veltilpas i kroppen bagefter.

Her er lidt billeder fra turen i Østerådalen den 14. januar 2016 🙂 

IMG_0734[1]              IMG_0730[1]

IMG_0738[1]